Nya kunskaper

I tre dagar har jag varit i Stockholm på utbildning i cytostatika och säkerhet. En kurs som kostar min arbetsgivare några tusenlappar och ger mig diplom med EONS-stämpel. European Oncology Nursing Society har godkänt min utbildning. Låter inte det häftigt så säg! Vi har fått lära oss jättemycket nyttigt och endel mindre viktigt! Det viktiga lägger jag i min kunskapsryggsäck och det oviktiga berättar jag här!
  • Södersjukhusets onkologavdelning har bättre utsikt än radiumhemmets. På SÖS har man utsikt över Årstaviken och kan prata med patienterna om utsikten och få berättat att "där badade jag som barn". På Radiumhemmet har vi utsikt över E4an! Då kan patienterna säga "där körde jag en gång". Det är alltså mindre givande.
  • Om patienten har en central infart är det inte så smart att köra smör i den. Då kan den "fetta igen".
  • Om man spiller cytostatika finns det små boxar att plocka fram. Dessa innehåller, förutom rymddräkt, en skyllt och avspärrningsband med texten "Cytostatikaolycka, gå ej nära utan skyddskläder" på mååånga internationella språk, en sopskyffel och diverse andra fina grejer! Men vi spolar in det i patienternas blod!
Vill framhålla att detta på intet sätt är kritik eller på något sätt negativt! Bara ett resultat av otroligt duktiga och engagerade föreläsare som har gjort att jag känner mig tryggare inför i sommar!
Har dessutom fått bo med Hanna och Rut de här dagarna! Det har varit supermysigt och gosigt! Kommer att sakna min soffa inatt!

Kommentarer
Postat av: ruta

o vi saknar dig o dina fina berättelser om utbildningen! Får återställa detta snart så vi får umgås o prata varje dag! hihi

2011-05-05 @ 20:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0