Val Thorens

Nu har en av mina stora drömmar gått i uppfyllelse. Jag har LÄNGE drömt om alperna och 1/1 stack jag och Milla med UCPA till Val Thorens i Frankrike. Det var en busstur på ungefär 30 timmar genom sverige, danmark, tyskland, schweiz och tillslut några slingriga vägar i frankrike fram till UCPA-centret som låg på ca 2500 meters höjd. När man är så högt över marken är det lite tyngre än vanligt att andas.


Centret var runt och rymde 150 skid- och brädentusiaster från frankrike, sverige och storbrittannien. Tre gånger om dagen fanns en stor buffé att njutas av i restaurangen. Efterrätt till alla mål bestod av glass i mängder, chokladpudding, creme bryllé, frukt, ostar mm.


Redan på bussen skulle vi tänka lite på vilken sorts skidåkare vi var så att vi skulle kunna välja rätt skidskola. Jag och Milla ansåg att vi skulle passa bäst i Maitrise, en grupp för de som klarar sig fint i de flesta backar men som inte åker offpist eller puckelpist. Vi (tillsammans med 12 andra) blev tilldelade den bästaste skidläraren Guigui (som inte uttalas Guigui utan Gigi) och hans kompanjon Alex. Fransk engelska är otroligt underhållande, skorrande R och långa vokaler. Det var svårt att inte skratta när Guigui stoppade mig i backen och sa: Eeeeveeliiiinaaa, you arrrre a good skierrrr! But you have to lean moorrrre forrrrvaaaarrrrd when you staarrrrrt yourrr turrrn!



Guigui trodde på oss i gruppen och tyckte att vi var duktiga. Redan andra dagen tog han med oss upp till den högsta toppen (därifrån såg man Mont Blanc) och sa: Lets take a black slope down, it is offpist but you fix it. I wish you a good luck! Det var det brantaste jag sett och det var snö till knäna. Snön var mjuk och pudrig och helt underbar. Sån sjuk adrenalinkick att susa ner utan att ha någon kontroll alls. Svårt att andas var det också. En kombination av hög höjd och rädsla. Jag har aldrig gjort nått så underbart i hela mitt liv. Efter det ville man bara ha mer puder!


Två dagar hade vi riktigt kanonväder! En av de dagarna var vi lediga från skidskolan på förmiddagen så den dagen passade vi på att åka med våra grannar Samuel och Joel. De åkte bräda men tyckte att det var roligast att åka lift. Jag visade killarna Orelle, den soligaste delen av Val Thorens. Underbara backar med mycket fin pudersnö och stekande sol. Vi åkte ett och ett halv åk och beslöt oss om att det var skönast att sitta i snödriva mitt i backen och sola istället. Vacker utsikt hade vi också!
 

När vi inte åkte skidor så hängde vi med våra grannar Samuel och Joel och så brorsorna Sven och Daniel, Erik och Petter från Växjö. Vi spelade TP, skrattade åt underhållaren Felix, aktade mig för Bosse Bildoktorn, åt mycket mat och sov. En dag när vi åt fick vi riktig lyxmat. Räkor, musslor och massa konstigt. Plötsligt hittade Sven den här krabban i munnen. Den låg i en mussla. Den var jättesöt och liten som en lillfingernagel. Han döpte den självklart till Felix, efter entertainern på centret!



Jag har helt enkelt haft det kanonbra! Längtar redan till Åre om 13 dagar och till Serre Chevaliere nästa år!

Kommentarer
Postat av: Bror

Ser fint ut.

2010-01-12 @ 12:27:38
Postat av: rutan

Såååååååååååååååååååååå långt var det inte alls! nu är jag besviken :(

2010-01-12 @ 14:47:05
Postat av: Geilo-J-Lo

Ser ju onekligen härligt ut. Förutom krabban.

2010-01-13 @ 22:06:32
Postat av: Milla

Så mysigt vi hade det! Och Svens krabba är ju nästan som en del av familjen nu, sååå söt.

2010-01-14 @ 11:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0