Tulpankärlek

Det har snöat hela natten och jag såg möjligheten att få träna lite skidåkning inför tjejvasan. Efter jobbet promenerade jag hem och bytte om till skidkläder och promenerade sedan hem till mamma (som är ensam hemma denna veckan eftersom pappa är i Säfsen med Helena, Per, Annicka, Selma, Ester, Albert och Olle. FUSK!). Jag såg redan innan jag började gå att det hade börjat snöa men jag tänkte att det inte var så farligt. När jag kom hem till mamma KRÄKsnöade det verkligen och jag var redan blöt, svettig och trött. Skidorna fick stå kvar och jag och mamma gick genom stormen till tulpangubben.
-
När man krigat genom den iskalla snön och öppnar dörren till tulpangubben blir man alldeles varm inombords. Lukten som möter en är helt underbar. Den tar förstaplatsen på min lista med goda lukter. Varmt och jordigt och en hård träbänk med tulpaner i alla tänkbara färger ligger på rad. På väggarna finns en tulpantavla med alla sorters tulpaner och hundratals tidningsklipp med Elfsborgs-motiv. Antingen tar du en tulpan av varje färg och sort eller så tar du en färdig hög. De man valt slår man bara in i lite papper och lägger pengarna i en liten burk under en korg och skriver upp hur många man tagit, hur mycket man betalat och vad man heter. Under bänken har tulpangubben kastat de tulpaner han inte tycker duger. Där kan man plocka om man inte är så noga, de ska han ändå bara sopa ut. Ibland har man den angenäma upplevelsen att få träffa självaste tulpangubben själv men oftast är man ensam i den lilla butiken. Jag tog en färdig bukett med minitulpaner och betalade 25 kronor.
-
Med tulpanerna i famnen gick vi hem och åt räkor och ägg i pitabröd. Mycket märklig mat men väldigt gott! Mysig alla hjärtans dag med min bästismamma!

Kommentarer
Postat av: Helenis

Åh tulpangubben kommer jag ihåg att vi pratade om för jättelänge sedan! När jag hälsar på dig vill jag väldigt gärna gå dit! Åh låter som en toppen dag med mammsen! Mys! Puss

2012-02-14 @ 22:30:42
Postat av: ruta

Underbart med tulpaner! Själv köpte jag också tulisar igår, dock inte lika speciell känsla, men gott luktar de, o fina är det! Ja gick in på en av våra större butiker, mitt i Canary Wharf(Londons "busy area" med alla banker), klockan var drygt kvart över fem. Vilket innebar att ALLA hade slutat, och ALLA skulle köpa något fint hem till frugan. Jag hittade ialla fall fina, o de var minsann £2 off på dem! Betalade bara £8, typ. 80 kr!!! grr. Sverige är bäst :) puss!

2012-02-15 @ 11:31:17
Postat av: Fia

Å jag kommer också ihåg när du berättade om tulpanmannen! Vi var på Stortorget du jag o Helenis! :) och köpte tulpaner i den där gula husvagnen! Saknar er mina fina, tror bestämt att jag ska få köpa mig lite tulpaner efter jobbet imorn!

2012-02-16 @ 20:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0