Bonsoir

Nu har jag börjat min fantastiska franska-kurs på medborgarskolan. Det är jag, åtta tjejer, en kille och kursledaren Arezki. Den yngsta tjejen är 9 år. NIO år! Det är helt sjukt! Hon är väldigt söt och duktig. Första lektionen lärde vi oss att fråga vad man heter och säga vad man själv heter, böja verbet är i presens, och allmänt förstå alla konstiga regler, uttal (som det stönande nasala ljud som ska komma om on, in, eller en kombineras), accenter och andra fjongar över och under vokaler. I skolboken har vi fått lära känna Monsieur och Madame Martin, Monsieur Michel Dubois och lilla Mademoiselle Marie Bernard. 
 
Mon nom est Bernard et mon prénom est Marie. Je m'appelle Marie Bernard. 
 

Fantastiskt roligt verkar det och jag har redan fått läxa och till och med gjort den (utan att mamma tjatar och det är kvällen innan provet). Jag hade ju förstås hoppats på att jag skulle ha jobb i alperna som sporre för att lära mig ännu bättre men nu när jag vet att jag inte får nått jobb får jag jobba för att kunna snacka med fransmän när jag åker dit på semester istället. Och för att bättre kunna motivera varför de ska välja mig nästa år! 
 

Kommentarer
Postat av: Therese Knaggård

Hihi duktig Eve som gör läxan och allt, verkar skojsigt det där! :)

2012-09-23 @ 15:02:30
URL: http://knaggtessan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Bon jour! Je m'appelle Helena! Ca? attans att du inte fick vara deras reseledare... men nästa år kanske?! :) puss

2012-09-23 @ 18:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0